Free Search

Tuesday, July 10, 2012

Pok-kopok


Kelawar Berkepala Manusia Menggegerkan Warga Probolinggo

Keresahan warga kampung Sumber Satu, daerah Kedopok, Kota Probolinggo selama ini akhirnya terungkap. Seekor kelawar yang diduga sebagai makhluk pesugihan bernama ‘pok-kopok’ yang kerap mencuri wang para warga itu akhirnya tertangkap.

Kelawar jadian yang memiliki bulu di bahagian tubuhnya yang berwarna oren dan bersayap hitam itu ditemui pertama kali oleh seorang penduduk bernama Akhmad (65). para penduduk yang melihat keanehan jenis kelawar itu, langsung menangkap dengan menggunakan alatan yang ada seperti jaring, kayu dan senjata tajam.

Mereka menganggap, kelawar berwarna oren agak kecokelatan itu, sebagai makhluk jadian. ini kerana mereka jarang melihat kelawar seperti itu. Selain warna tubuhnya tidak hitam seperti kelawar biasa, matanya juga berwarna merah. Kehadirannya kuat untuk mengesahkan yang ia masuk ke rumah Sudarmo tepat pada malam Jumaat Legi, hari yang suci bagi warga tertentu.

“Saya tak pernah melihat kelawar seperti ini. Ini bukan kelawar biasa, ini pasti Pok-kopok (kelawar jadian). Haiwan ini sering mencuri wang,” ujar Khofi, warga setempat.

Dengan tertangkapnya haiwan yang jarang ditemui ini, warga jalan KH Hasan Genggong Gang Bayusari VIII, agak lega. ini kerana, haiwan yang sering mencuri wang itu, telah tertangkap.

“Sebenarnya warga di sini tidak ada yang kehilangan wang. Tidak tahu kalau di daerah lain. Kebetulan kelawar ini tersasar ke sini,” ujar Miftahul Huda, tokoh pemuda setempat. Menurut Huda, setelah haiwan itu tertangkap, warga setempat menjadi ketakutan kerana takut diapa-apakan.

Untuk terus hidup, Busar meletakkan pisang di dalam balang itu untuk makanannya. “Ya, biarkan ia hidup. Kalau memang Pok-kopok ini wujud, pasti ada yang punya. Kita tunggu saja pemiliknya. Dan kalau ini kelawar biasa, apa salahnya memelihara binatang yang jarang ditemui,” tambah Huda.

Kononnya, menurut cerita warga setempat, Pok-kopok sengaja dilepaskan oleh pemiliknya untuk mencuri harta orang lain. Ia dipelihara oleh seseorang agar menjadi kaya, tanpa harus bekerja. ”Katanya kalau Pok-kopok ini ditangkap dan dibunuh, maka tuan punya juga akan ikut mati,” kata Huda, lelaki yang pernah mendalami dan pernah berguru dengan makhluk-makhluk itu.

Apakah kelawar itu pok-kopok atau bukan, masih menjadi tanda tanya, tetapi warga setempat cukup terhibur melihat haiwan itu.

No comments: