Free Search

Wednesday, September 10, 2008

Peristiwa penting dalam sejarah Ramadhan




Salam Ramadhan kepada semua yang beragama Islam dan salam sejahtera kepada semua. Bulan Ramadhan yang mulia mengandungi banyak peristiwa dan ia memberi pengajaran untuk difikirkan bersama kearah membina intelektual Islam berjaya. Berikut adalah peristiwa-peristiwa yang telah berlaku dalam sejarah Ramadhan. Semoga catatan ringkas ini dapat menambahkan pengetahuan dan membuatkan kita lebih rajin beribadat kepada Allah SWT.

1. Di bulan Ramadhan al-Qur’an mula diturunkan. Dengan turunnya ayat yang pertama sehingga yang kelima surah al-‘Alaq kepada Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam semasa Baginda di gua Hira’. Dengan itu bulan Ramadhan disebut juga bulan al-Qur’an, bulan untuk membaca al-Qur’an sekerap dan sebanyak yang boleh.

2. Tahun ke-2 Hijrah, telah peperangan Badar al-Kubra. Mengikut keterangan Ibn Hisyam, Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersama-sama pejuang Islam berangkat dari Madinah menuju Badar pada 8 Ramadhan dan pada 17 Ramadhan terjadilah peperangan Badar al-Kubra semasa Baginda di gua Hira’. Peperangan ini dimenangi oleh Islam dan inilah kemenagan agung pertama pejuang-pejuang Islam menentang kemusyrikan dan kebatilan.

3. Pada tahun ke-2 Hijrah juga, zakat fitrah mula disyariatkan. Pada hakikatnya pensyariatan zakat ini adalah tanda kemenangan orang-orang yang berpuasa menentang hawa nafsu dan mengekang kecintaan terhadap harta dan dunia.

4. Di bulan Ramadhan tahun ke-5 Hijrah, para pejuang Islam membuat persiapan untuk menghadapi musuh di Khandaq yang mana peperangan itu terjadi pada bulan Syawal pada tahun itu juga. Di dalam peperangan yang dinamakan juga sebagai peperangan al-Azhab ini pejuang Islam telah mendapat kemenangan gemilang.

5. Pada 21 Ramadhan tahun ke8 Hijrah merupakan tarikh pembukaan kota Mekah. Allah Ta’ala memberi kemenangan besar kepada Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dan umat Islam dengan pembukaan kota suci Makkah. Pada mulanya Baginda bersama-sama para sahabat meninggalkan Madinah menuju Makkah pada 10 Ramadhan dalam keadaan berpuasa. Apabila sampai di al-Kadid, Baginda berbuka kerana bermusafir, kemudian pada 21 Ramadhan barulah Baginda memasuki kota Makkah.

6. Pada bulan Ramadhan tahun yang sama Baginda mengutus beberapa kumpula sahabat untuk merobohkan berhala-berhala yang terkenal pada masa itu. Khalid bin al-Walid diutus merobohkan berhala al-‘Uza, Amr bin al-‘Ash merobohkan berhala Suwa’ dan Sa’d bin Zaid al-Asyhali merobohkan berhala al-Manat.

7. Pada tahun ke-9 Hijrah berlakunya peristiwa peperangan Tabuk dan Baginda kembali pulang dari peperangan pada bulan itu juga.

8. Di bulan Ramadhan tahun yang sama juga rombongan dari kota Taif tiba di Madinah. Rombongan ini memeluk agama Islam di hadapan Baginda dan mereka turut berpuasa bersama umat Islam di Madinah.

9. Pada bulan dan tahun yang sama rombongan Raja Himyar tiba di Madinah untuk mengisytiharkan Islam mereka. Mereka menjadi tetamu Baginda dan Baginda menuliskan beberapa panduan tentang hak dan kewajiban mereka. Catatan ini merupakan salah satu dokumen penting di dalam sejarah perundangan Islam.

10. Pada tahun ke10 Hijrah, Baginda telah mengutus rombongan yang diketuai ‘Ali bin Abu Talib ke negeri Yaman dengan membawa bersamanya surat Baginda untuk penduduk Yaman, khasnya suku Hamdan yang kesemua mereka memeluk Islam dalam satu hari.

11. Pada tahun 53 Hijrah pejuang Arab Islam dapat menakluki pulau Rudes.

12. Pada tahun 91 Hijrah pejuang Islam mula mendarat di Selatan Andalus.

13. Pada tahun 92 Hijriyah ketua pejuang Islam Tariq bin Ziyad dapat mengalahkan Raja Rodrik di dalam satu peperangan sengit.

14. Pada tahun 129 Hijriyah mula muncul di Khurasan pendukung pengasas Kerajaan Bani Abbas dilantik sebagai khalifah al-‘Abbasiyyah yang pertama.

15. Pada bulan Ramadhan tahun 132 Hijrah berakhir sudah pemerintahan Bani Umaiyyah dan pada masa yang sama Abu al ‘Abbas dilantik sebagai khalifah al-‘Abbasiyyah yang pertama.

16. Pada bulan Ramadhan tahun 361 Hijriyah al-Jami'ah al-Azhar selesai dibina untuk kegunaan tempat beribadat dan mengajarkan ilmu-ilmu Arab dan syara'.

17. Pada tahun 584 Hijrah Salahuddin al-Ayyubi dapat mengalahkan kaum Salib dan membebaskan semula sebahagian besar negeri yang pernah dikuasai oleh pihak kaum Salib (Kristian). Apabila bulan Ramadhan tiba, pada mulanya Salahuddin al-Ayyubi bermaksud memberi rehat kepada para pejuangnya, akan tetapi kerana takut ajal tiba terlebih dahulu, maka beliau tidak menyempurnakan maksudnya itu, lalu mengarahkan para pejuangnya meneruskan peperangan melawan kaum Salib dan akhirnya mereka mencapai banyak kemenangan sehingga pertengahan bulan ini.

18. Pada tahun 658 Hijrah, Kerajaan Mamalik dapat mengalahkan dan membendung kemaraan tentera Tartar di 'Ain Jalud. Tentera ini bermaksud menguasai selurh negeri Islam, akan memasuki Mesir dan negeri-negeri lain melalui Mesir.

1 comment:

Anonymous said...

Salam , setahu saya Rasulullah s.a.w. bersama sahabat (313 org)terlibat dalam peperangan Badar, yang berlaku selepas hijrah.
Rasulullah pergi ke gua hira' semasa baginda di Mekah.Disitu baginda menerima wahyu pertama.